کشور مشترک المنافع استرالیا کشوری توسعه یافته و با جمعیتی حدود 20 میلیون نفر در نیمکره جنوبی زمین واقع شده است. این کشور با ۷٬۶۸۶٬۸۵۰ کیلومتر مربع وسعت، ششمین کشور پهناور دنیاست که دارای 8 ایالت و 2 قلمرو می باشد(قلمروها اختیاراتی کمتر از ایالتها دارند). استرالیا یکی از مستعمرات سابق بریتانیای کبیر است که در سال 1901 استقلال یافت. بزرگترین شهرهای استرالیا سیدنی و ملبورن و پایتخت آن شهر کانبرا میباشد، شهری که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد. فرماندار کل به صورت تشریفاتی و به نمایندگی ملکه الیزابت دوم ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد. در عمل نخست وزیر منتخب در کنار دولت و مجلس اداره کشور را در دست دارند. استرالیا از نظر مساحت دومین کشور پهناور عضو مجموعه اتحادیه کشورهای همسود (مجموعه‌ای از ۵۳ کشور مستقل که همه آن‌ها به جز موزامبیک و کامرون قبلاً مستعمره امپراتوری بریتانیا بوده‌اند) است.

این کشور دارای مرز خاکی با کشور دیگری نیست و دور آن را از شرق، اقیانوس آرام، از جنوب اقیانوس منجمد جنوبی، از غرب اقیانوس هند و از شمال چندین دریا و خلیج دربر گرفته‌است. استرالیا همچنین سرزمین اصلی قاره اقیانوسیه به‌شمار می‌آید که کوچک‌ترین قاره دنیاست.

استرالیا از هر لحاظ کشوری است منحصر بفرد، چه از لحاظ مردمی، تاریخی، فرهنگی، هنری، طبیعی، زیست محیطی، سیاسی و اقتصادی. زبان رسمی آن انگلیسی و در حدود ۳۰۰ زبان دیگر در آن شناخته شده اند. پول رایج دلار استرالیا  که معادل ۱۰۰ سنت استرالیایی است. تولید ناخالص داخلی آن حدودا ۶۷ هزار دلار (۲۰۱۳)، امید به زندگی در زنان ۸۴ سال و در مردان ۸۰ سال است. با حدود ۱۲ میلیون نفر نیروی کار، نرخ تورم ۳ درصدی، ارزش صادرات حدود ۳۱۸ بیلیون دلار استرالیا (۲۰۱۳) که عمدتا شامل سنگ معدن و کنسانتره آهن، زغال سنگ، گاز طبیعی، آموزش برای سرویس های مسافرتی و طلا، و واردات آن عمدتا شامل: خدمات مسافرتی تفریحی، نفت خام، اتومبیل های شخصی، سوخت های حاصل از نفت و سرویسهای حمل و نقل میباشند. بزرگترین شرکای تجاری استرالیا شامل: چین، ژاپن، ایالات متحده، کره جنوبی و سنگاپور هستند. روز ملی آن ۲۶ ژانویه است و یکی از پر طرفدارترین کشورهای جذب دانشجوی خارجی است.