تحصیل در استرالیا یکی دیگر از روش های مهاجرت به استرالیا می باشد. استرالیا حدود ۴۰ دانشگاه دولتی دارد که تحصیل در این دانشگاه ها رایگان نمی باشد.  تحصیل در استرالیا حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از کانادا گران تر است، اما آب و هوای بسیار مطبوع این کشور و حقوق کاری بالاتر از کانادا از مزایای تحصیل در استرالیا می باشند. به همین دلیل نرخ جذب دانشجو در استرالیا از کانادا و اروپا بالاتر است.

تحصیل در استرالیا ارزان نمی باشد، به طور مثال برای یک دوره لیسانس ۳ ساله باید سالانه شهریه ای حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار استرالیا پرداخت شود. دوره فوق لیسانس نیز شهریه سالانه ای بین ۲۲ تا ۳۵ هزار دلار دارد. برای تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس معمولا امکان دریافت بورسیه وجود ندارد ولی در صورت داشتن رزومه تحقیقاتی و آکادمیک خوب، شانس دریافت بورسیه برای دوره دکترا بیشتر است.

علاوه بر شهریه، باید بتوانید سالانه حدود ۲۰ هزار د لار استرالیا برای هزینه های زندگی در نظر بگیرید. البته اجازه کار پاره وقت به صورت ۲۰ ساعت در هفته برای دانشجویان وجود دارد و از این راه می توانید تا حدی هزینه های زندگی خود را پوشش دهید. همسر شما نیز می تواند ۲۰ ساعت در هفته کار کند. اگر در دوره های تحقیقی ارشد یا دکترا تحصیل کنید،  شما و همسر شما می توانید به صورت نامحدود کار کنید.

خوشبختانه شرایط اقامت موقت- بین ۲ تا ۴ سال- بعد از تحصیل در استرالیا فراهم است تا فارغ التحصیلان بتوانند بعد از دریافت مدرک خود در استرالیا حضور داشته باشند و این موقعیت را داشته باشند که شرایط خود را برای دریافت ویزاهای اقامتی بهبود بخشند.

جهت صدور ویزا موارد زیر لحاظ می گردد

  • توان مالی
  • سابقه درسی و کاری
  • تاهل
  • فاصله تحصیلی و کاری
  • موارد خاص دیگر بسته به شرایط متقاضی در زمان و مکان هنگام درخواست ویزا

ارزیابی و صدور ویزا در ایران انجام می گیرد و حدودا یک تا سه ماه طول می کشد و در موارد خاص تا چندین ماه ادامه خواهد داشت.

هزینه
این احتمال وجود دارد که هزینه‌های دیگری مانند آزمایش‌های پزشکی، گواهینامه‌های پلیسی و دیگر گواهینامه‌ها و آزمایشات را نیز متحمل شوید. باید برای این موقعیت‌ها خود را آماده کنید.
ثبت نام
بجز در موارد استثنای محدود، شما باید در یک دوره‌ی تحصیلی که در «سیستم ثبت مؤسسات و دوره‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی (CRICOS)» ثبت شده باشد، نام‌نویسی کرده باشید.
اگر شما خارج از استرالیا درخواست می‌دهید، باید تأییدیه‌ی ثبت‌نام دوره‌ی تحصیلی مد نظرتان را نیز به همراه درخواست ویزای مربوطه داشته باشید. نامه‌ی پیشنهادی یک مؤسسه به شما برای یک دوره‌ی تحصیلی مورد قبول نمی‌باشد.
اگر یکی از شرایط زیر را داشته باشید، نیازی به ارائه‌ی تأییدیه‌ی ثبت‌نام نیست:
  • مورد حمایت وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا باشید؛ نامه‌ی مبنی بر این حمایت را داشته باشید؛
  • مورد حمایت وزارت دفاع استرالیا باشید؛ نامه‌ی مبنی بر این حمایت را داشته باشید؛
  • دانشجوی طرح تبادل دانشجو باشید؛ در این صورت باید فرم پذیرفته شدن در طرح تبادل دانشجو (AASES) را ارئه دهید؛
  • دانشجوی دوره‌ی پژوهشی پس از فارغ‌التحصیلی باشید و نیاز است که به خاطر مباحث مرتبط به پایان‌نامه‌ی خود در استرالیا بمانید. در این صورت باید نامه‌ی تأییدیه‌ی مؤسسه‌ی تحصیلی خود را ارئه دهید.
اگر شما در استرالیا حضور داشته باشید می‌توانید با نامه‌ی پیشنهاد از یک مؤسسه تحصیلی یا تأییدیه‌ی ثبت‌نام از یک مؤسسه درخواست خود را بفرستید ولی در نهایت برای صادر شدن ویزا باید تأییدیه‌ی ثبت‌نام را اخذ کنید.

تحصیل در استرالیا و اجازه کار

دانشجویان در مدت تحصیل در استرالیا اجازه کار از بیست ساعت در هفته تا تمام وقت دارند. بستگی به دوره تحصیلی مانند دانشجویان دوره های تحقیقاتی و همراهان دانشجویان ارشد و دکترا یا تعطیلات ما بین ترم ، مدت اجازه کار از ۲۰ ساعت در هفته تا نامحدود می باشد.
کارهای عادی، حرفه ای و تخصصی از جمله زمینه های کاری برای دانشجویان می باشد. دستمزدها متفاوت است و می توانند هزینه زندگی و در بعضی موارد قسمتی یا همه شهریه دانشگاه را برای تحصیل در استرالیا پوشش دهد.