استرالیا علاوه بر شرایط خوب آب و هوایی و طبیعت بکر و زیبا, از شرایط اجتماعی و اقتصادی خوبی نیز بهره می برد. این موضوع یکی از دلایل اصلی وجود متقاضیان زیاد برای مهاجرت به استرالیا میباشد. این نکات مثبت ذکر شده در باره این کشور,دلیلی خوبی است برای حضور استرالیا در رتبه چهارم شادترین کشورهای جهان بعد از نروژ, دانمارک و سوئد.همین موضوع باعث بالا رفتن کیفیت زندگی در استرالیا شده است.استرالیا به عنوان بزرگترین جزیره دنیا نیز شناخته میشود و تنها قاره ای است که به دست یک ملت اداره می شود.

کیفیت زندگی ساکنین استرالیا بعنوان بهترین نوع زندگی در دنیا تعیین گردیده است. نرخ بیکاری در این کشور حدود 5.8 % بوده در حالیکه این عدد در ایران 11.24 % می باشد . محیطهای تمیز و سرسبز ، دانشگاههای تراز اول دنیا با شرایط آسان برای ورود ٬ دسترسی به انواع مواد غذایی منحصر به فرد با کیفیت بالا ، دسترسی به خدمات درمانی رایگان و بسیاری نکات مثبت دیگر این کشور را به یک محیط جذاب برای زندگی و هدف اول مهاجرین تبدیل کرده است. طی آمار سازمان ملل که هر ساله منتشر می شود ، شهرهای ملبورن ، پرت ، آدلاید و سیدنی جزو 10 شهر برتر دنیا برای زندگی معرفی شده اند.

هزینه ها:

بطور کلی هزينه ها از يك ايالت به ايالت ديگر و حتی در مناطق مختلف يك ايالت متفاوت است و به ميزان زيادی به منطقه ای كه در آن زندگی می كنيد و شيوه زندگی شما بستگی دارد ، بعنوان مثال سیدنی دارای بالاترین هزینه های زندگی و آدلاید دارای کمترین می باشد. قيمت لوازم ضروری مثل غذا، نوشيدنی و لباس نسبتا پايين است ولی در مورد محصولات صنعتی چنين نيست، چرا كه بسياری از آنها از خارج از كشور وارد می شوند. قيمت خودروهای وارداتی از برخی كشورهای اروپای غربی و آمریکا گرانتر است .

هزینه های زندگی در استرالیا را می توان بصورت زیر دسته بندی نمود: ( البته اینها هزینه های کلی هستند و شما هزینه های دیگری مانند پوشاک ٬ بهداشت و درمان و تفریح و سرگرمی خواهید داشت)

هزینه اجاره خانه :

اجاره خانه در استرالیا بصورت هفته ای پرداخت می شود. خانه ها در استرالیا شامل یونیت یا آپارتمان و  ویلا / هاوس می باشد. اجاره خانه به عوامل مختلفی همچون موقعیت واحد در شهر٬ تعداد خواب و نوع واحد بستگی دارد. بطور کلی خانه ها یا بصورت استودیو (بدون اتاق خواب) هستند که اجاره پایین تری دارد و یا دارای یک یا چند اتاق خواب می باشند. بطور متوسط شما می توانید خانه مورد نظر خود را از 200 دلار تا 500 دلار در هفته اجاره نمایید. همانطور که گفته شد رقم اجاره بستگی به شرایط و موقعیت خانه دارد.

هزینه خوراک :

بطور متوسط هزینه غذایی در یک هفته برای یک زوج بین 100 تا 150 دلار می باشد. در استرالیا فروشگاههای زنجیره ای بسیار است و شما می توانید از اجناس مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنید. برخی از این فروشگاههای عبارتست از Woolworth و Coles .

هزینه وسیله نقلیه :

در استرالیا وضعیت وسایل نقلیه عمومی بسیار خوب است و شما می توانید براحتی برای سفرهای درون شهریتان از آن استفاده نمایید. وسایل نقلیه عمومی شامل اتوبوس ٬ قطار شهری و تاکسی می باشد. بطور متوسط هزینه بلیط اتوبوس و قطار شهری بین 1 دلار و بیست سنت تا 3 دلار متغیر است بسته به مسیری که می خواهید بروید.  اما چنانچه می خواهید از ماشین شخصی خود استفاده نمایید بایستی توجه داشته باشید که مخارج ماشین شامل بنزین ٬ هزینه سرویس ماشین ٬ هزینه بیمه و هزینه رجیستر کردن  می باشد که هر سال بایستی این هزینه را پرداخت نمایید. بطور متوسط یک ماشین برای شما بین 50 تا 80 دلار در هفته هزینه دارد.

هزینه آب / برق / گاز / تلفن :

در استرالیا  هزینه آب و برق پایین است بطوریکه برخی از خانه ها دارای گاز نیستند و تمامی وسایل آن با برق کار می کند. بطور متوسط شما در ماه 100 تا 300 دلار هزینه برق و گاز و آب دارید . سیستم تلفن دارای هزینه اجاره ماهیانه حدودا 30 دلار است و علاوه بر آن شما بایستی برای هر تماس داخلی مبلغ 20 سنت بپردازید.

در خصوص هزینه زندگی در استرالیا لازم است بدانید که میزان حقوق در استرالیا بسیار بالاتر از سایر کشورها است. استرالیایی ها در برخی موارد بیش از ۲۵ درصد بیشتر از همتایان بریتانیایی خود درآمد دارند. حداقل دستمزد در استرالیا  ۱۷٫۷۰ دلار در هر ساعت نسبت به ۱۴٫۶۶ دلار در انگلستان و ۱۰٫۰۸ دلار در ایالات متحده است.

علاوه بر آن کیفیت زندگی، آفتاب و ساحل در استرالیا بی نظیر است و آن را به مقصدی محبوب برای مهاجران از سراسر جهان تبدیل نموده است.

شما می توانید با به دست آوردن اطلاعات مکفی در باب هزینه زندگی در استرالیا و شرایط مهاجرت به استرالیا و همچنین راه های اخذاقامت استرالیا تصمیمات لازم برای آینده خود و یا فرزندانتان را رقم بزنید.